„Jak żyć, by z przyrodą w zgodzie być” D. Niemiec
Aby piękny był nasz świat,
nawet gdy masz mało lat,
żyj na co dzień ekologicznie,
wtedy wokół będzie ślicznie.
Śmieci segreguj, niech do kosza trafiają.
Uwaga! Ekolodzy po swym piesku sprzątają!
Zakręcaj kran, gdy woda z niego kapie.
Gdy posadzisz drzewko, będziesz fajnym dzieciakiem.
Latem, biegając po lesie, nie niszcz nigdy drzewek,
ptaki ci się odwdzięczą za to swoim śpiewem.
A wieczorem, gdy będziesz rozpalał z tatą ognisko,
pamiętaj, są do tego specjalne miejsca, ot i wszystko.
Rozmowa z dziećmi na podstawie treści utworu. Rodzic pyta: Czy podoba Ci się nasza ziemia, nasz świat? Jaki jest nasz świat? Co trzeba robić, by żyć ekologicznie? Dlaczego warto troszczyć się o przyrodę? Jak się czujesz, gdy możesz bawić się tam, gdzie jest czysto? Jak czułbyś się, gdyby wokół Ciebie było mnóstwo śmieci?
Odgłosy lasu: https://www.youtube.com/watch?v=cXDrSQJfMqo
Relaks w lesie – zabawa relaksacyjna. Dzieci kładą się na dywanie, zamykają oczy, słuchają nagrania śpiewu ptaków i opowiadania o lesie, w którym się znalazły. Gdy dzieci zamkną oczy, rodzic rozsypuje na dywanie śmieci – papiery, pudełka kartonowe, butelki plastikowe, folie, puszki itp.
„Wyobraź sobie, że poszedłeś na spacer do lasu. Szedłeś przez jakiś czas, a ponieważ trochę się zmęczyłeś, postanowiłeś położyć się na polanie i chwilę odpocząć. Leżysz na zielonym, soczystym, miękkim mchu. Słońce przygrzewa. Jest Ci bardzo przyjemnie. Wokół słychać śpiew ptaków, gdzieś z oddali dobiega pracowite stukanie dzięcioła. Jest spokojnie. Wiatr leciutko porusza gałęziami pobliskich paproci i drzew. Czujesz na twarzy przyjemny powiew niosący za sobą słodką woń kwiatów. Jeszcze chwilka i znów będziesz mógł wyruszyć w dalszą podróż i pospacerować w głąb lasu. Twoje oczy są tak ciężkie, że nie chcą się otworzyć. Przeciągasz się jak kot i powoli siadasz, wystawiając twarz do słońca. Powoli otwierasz oczy i rozglądasz się dookoła. Co to? Czy to na pewno jest piękny las?”
Rozmowa z dziećmi o tym jak się czuły „odpoczywając w lesie”. Dzieci budują swobodne wypowiedzi. Rodzic zwraca uwagę dziecka na śmieci, które pojawiły się w lesie. Prosi dziecko, by się zastanowiło: Kto mógł naśmiecić w lesie? Czy zachował się właściwie? Jak wygląda las pełen śmieci? Co trzeba zrobić, aby las znów był piękny?
Zdjęcia: Czysty i zaśmiecony las
Zagadka:
Płynie do wsi i do miasta,
do kuchenki, do żelazka.
Jeśli płynie to w przewodach,
lecz to wcale nie jest woda. (PRĄD)
Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego obchodzenia się z prądem:
– Co to jest prąd? (niewidoczna energia)
– Gdzie powstaje prąd? (w elektrowniach)
– Jak dostaje się do naszych domów? (płynie przewodami)
– Gdzie jest wykorzystywany prąd? (m.in. w gospodarstwie domowym)
– Co by się stało, gdyby zabrakło prądu? (nie będą działać urządzenia elektryczne)
Zabawa w skojarzenia „Jeden, dwa, trzy – pstryk”
Dziecko siedzi po turecku na dywanie, powtarza za rodzicem „Jeden, dwa, trzy” uderzając dłońmi o uda, następnie mówi „Pstryk” klaszcząc w dłonie, po tym wypowiada swoje skojarzenie ze słowem „prąd”.
Rozmowa z dzieckiem o tym, jak można oszczędzać energię elektryczną w domu – burza mózgów
– Czy prąd jest za darmo?
– Dlaczego jeszcze trzeba oszczędzać energię? (wyczerpują się dobra naturalne, środowisko ulega skażeniu)
– Jak możemy oszczędzać energię? (np. gasząc światło po wyjściu z pokoju, odłączając ładowarkę od gniazdka)
Propozycja pracy plastycznej:
Plakat ekologiczny, np. pojemniki na śmieci, czyste powietrze, zanieczyszczone powietrze (smog), porównanie: zaśmiecony las i czysty las (moja propozycja: kartka A3 podzielona na pół, drzewa na obu połówkach pomalowane farbami, na jednej połowie ponaklejane śmieci, na drugiej połowie zamiast śmieci pod drzewami – kwiatki np. z nakrętek). Praca może być wykonany dowolną techniką.