Jakie jest powietrze? Czy ma kolor, smak, zapach, wielkość, temperaturę? Czy można je gdzieś umieścić? W jaki sposób można to zrobić? Po co człowiekowi powietrze? Jakie powietrze służy ludziom? Co szkodzi powietrzu i przez to ludziom?
Co dymi… prezentujemy kilka ilustracji (załącznik Co dymi…): dom z kominem, fabryka, papieros, drzewo, lokomotywa, samochód, książka, butelka, ognisko.
Zadaniem dzieci jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, co dymi, oraz dorysowanie dymu z miejsca, z którego on się wydobywa.
Co zanieczyszcza powietrze, którym oddychamy? Tak, to dymy, pyły i spaliny! A co się dzieje z tym dymem, gdy wieje wiatr? Przenosi się na różne strony. Ale… co jeśli tego wiatru nie ma, powietrze porusza się bardzo powoli, może nawet jakby stoi w miejscu, a do tego występuje mgła? I tu jest właśnie bohater naszych zajęć… bardzo niebezpieczny! Otóż ta mieszanina dymu i mgły znajdująca się powietrzu nazywa się SMOG. Nie jest to niestety smok jak z bajki, które pomimo jego obecności zwykle kończą się dobrze, ale prawdziwy, dużo bardziej szkodliwy smog.
Jak według nich wygląda smog?
Smok czy smog? Zabawy literami i głoskami. Zwracamy uwagę na pisownię obu wyrazów. Najlepiej, gdyby dzieci przeliterują obydwa wyrazy, a Państwo je zapiszą. Kiedy wyrazy pojawią się na kartach, dzieci je porównują. Ile mają liter? Ile sylab? W czym są podobne i czym się różnią?
Czy o smogu może powstać bajka? Posłuchajcie bajki o smogu… możecie się przy niej trochę poruszać! (Opowieść znajduje się w załączniku).
Do wykonania również wzory literopodobne. (w załączniku)Pozdrawiamy Pani Magda i Żaneta