Witajcie, dziś do wykonania dwa zadania:
Zadanie 1
Posłuchajcie uważnie wiersza.
Czarna jama
Joanna Papuzińska
Nie wie tata ani mama,
że jest w domu czarna jama…
Czarna, czarna, czarna dziura
bardzo straszna i ponura.
Gdy w pokoju jestem sam
lub gdy w nocy się obudzę,
to się boję spojrzeć tam.
Tam jest chyba mokro,
ślisko, jakby przeszło ślimaczysko…
Musi żyć tam wstrętne zwierzę,
co ma skołtunione pierze,
i do łóżka mi się wepchnie!
To jest gęba rozdziawiona,
wilczym zębem obrębiona,
coś w niej skrzeknie, chrypnie,
wrzaśnie i ta gęba się zatrzaśnie…
Ła! Ojej, tato, ojej, mamo,
uratujcie mnie przed jamą!
Nie zamykaj, mamo, drzwi,
bo jest bardzo straszno mi.
A w dodatku w tamtej jamie
coś tak jakby mruga na mnie,
że mam przyjść…
Może tkwi tam mała bieda,
która rady sobie nie da?
Którą trzeba poratować?
Może leżą skarby skrzacie?
Więc podczołgam się jak kot.
Ja – odważny,
ja – zuchwalec
wetknę w jamę jeden palec.
I wetknąłem aż po gardło,
ale nic mnie nie pożarło.
Więc za palcem wlazłem cały.
Wlazłem cały! No i już.
Jaki tu mięciutki kurz.
Chyba będę miał tu dom.
Chyba to jest pyszna nora,
nie za duża, lecz dość spora.
Latareczkę małą mam.
Nie ma w domu żadnych jam!
Pytania:
- Czy narratorem wiersza jest chłopiec, czy dziewczynka?
- Po czym to poznaliście?
- Czego boi się bohater wiersza?
- Co to jest „lęk”?
- Czym jest „czarna jama” z opowiadania?
- Dlaczego ciemność budzi w nas lęk?
Zadanie 2
Wiemy, że jesteście bardzo odważni, będziecie chodzić z zamkniętymi oczami. Na początek powtórzcie z rodzicami kierunki- pokażcie lewą rękę, następnie prawą. Stańcie w wybranym miejscu w pokoju i ustalcie gdzie macie dojść, np. kuchnia.
Zadaniem rodzica osoby jest mówienie, jak dziecko z zamkniętymi oczami ma się poruszać.
Pamiętajcie, o podawaniu ilości kroków.
Np. idź 3 kroki do przodu, zrób obrót w prawo i 2 znów kroki do przodu.
Pozdrawiamy, A. Wartecka i E. Kopeć