Zabawy matematyczne:

Dziś proponuję zabawy matematyczne z wykorzystaniem przedmiotów, które znajdziemy w domu lub na dworze w ogrodzie.

  • Układanie patyków od najdłuższego do najkrótszego i odwrotnie – przeliczanie ich.  Patyki mogą zostać zastąpione rurkami do picia, pociętymi na  różne długości. Jeśli są to kolorowe rurki, dzieci mogą układać je w zbiory, np. według koloru, długości, a patyki według długości i grubości.

  • Przenoszenie rurką do picia makaronu typu rurki na wykałaczki wbite w styropian/gąbkę florystyczną. Przeliczanie makaronu – rodzic prezentuje dziecku wykonanie zadania. Makaron nabieramy rurką nie pomagając sobie drugą ręką, staramy się przenieść makaron tak, aby nie spadł z rurki na wykałaczki. Zadanie uczy koncentracji, skupienia, a także cierpliwości.

  • Odbicie lustrzane i orientacja w przestrzeni – potrzebujemy dużą kartkę przedzieloną na pół i kilka takich samych przedmiotów (zabawek) lub figur. Dziecko lub rodzic układa kolejne przedmioty na jednej stronie kartki papieru, a druga osoba obok układa te same przedmioty w odpowiednie miejsca. Na górze kartki, na dole, po środku z prawej lub lewej strony. Proponowane figury geometryczne do pobrania:  figury_geometryczne1  – dzieci powinny rozpoznać trójkąt, kwadrat, prostokąt, koło.

  • Samodzielne utworzenie labiryntu z zabawek lub malowanie labiryntu kredą. Można stworzyć również na kartce labirynty dotykowe – dzieci z zamkniętymi lub zakrytymi oczami próbują pokonać trasę labiryntu. Aby przejść labirynt należy przesuwać palcem po jego strukturze od początku do końca trasy. Podczas pokonywania trasy dzieci mogą strać się odgadywać z czego jest wykonany labirynt na danej planszy.

  • Figury geometryczne na tablicy korkowej z wykorzystaniem gumek recepturek i kolorowych szpilek. Rodzic lub dziecko wbija szpilki na tablice korkową, następnie zahacza o nie gumki tak, by powstały figury geometryczne, np. kwadrat, trójkąt, prostokąt. dziecko nazywa powstałe figury i określa ich położenie na tablicy.

Proponowane zabawy rozwijają myślenie twórcze, motorykę małą, pobudzają do myślenia, uwrażliwiają zmysły. Kształtują orientację w przestrzeni, a także utrwalają zdobyte do tej pory wiadomości.