Wakacje.
1. „Czekamy na wakacje” – wysłuchanie wiersza i rozmowa na jego temat.
Czekamy na wakacje
Dominika Niemiec
Już tylko jedna chwilka albo dwie.
Lada moment wakacje rozpoczną się.
Niecierpliwie czekam tej wspaniałej chwili,
gdy w wakacyjny czas będziemy się bawili.
W piasku na plaży, wśród morskich fal,
patrząc na statki płynące w dal,
zamienimy się w piratów cumujących łodzie
na brzegu wyspy bezludnej, jak ze snu,
chodź jest ona całkiem blisko, koło domu, o tu…
lub na placu zabaw albo w ogrodzie,
Na co czekał bohater wiersza?;
Kiedy według bohatera rozpoczną się wakacje?;
Jaki był bohater wiersza, co odczuwał?;
Co będzie robił bohater podczas wakacji?;
W jakie postacie będzie się wcielał z kolegami i koleżankami?.
Rodzic pyta: Na co czekał bohater wiersza? Kiedy według bohatera rozpoczną się wakacje? Jaki był bohater wiersza, co odczuwał? Co będzie robił bohater podczas wakacji? W jakie postacie będzie się wcielał z kolegami i koleżankami?
2. Tatry – polskie góry.
Dzieci rozpoznają górski krajobraz na ilustracjach. Usprawnianie umiejętności ruchowych poprzez ćwiczenia równoważne, wzmacnianie mięśni nóg. Odpowiedzialne przygotowanie się do górskich wędrówek. Rodzic daje dziecku do degustacji ser – oscypek. Dziecko dzieli się swoimi spostrzeżeniami smakowymi.
Rodzic pyta:Czy wiesz skąd pochodzi ten ser? Wyrabia się go na Podhalu, w polskich górach. Następnie rodzic wspólnie z dzieckiem ogląda ilustracje przedstawiające Tatry. Rodzic zwraca uwagę, że aby pójść w góry na wycieczkę trzeba się przygotować. Mieć odpowiedni ekwipunek: plecak, kanapki, ciepłe i zimne picie. Trzeba włożyć wygodne buty przeznaczone do górskich wędrówek, wziąć ze sobą mapę i kompas.
Dziecko wykonuje ćwiczenia wzmacniające mięśnie nóg: marsz z wysoko uniesionymi kolanami, kładzie się na plecach i unosi nogi (kąt prosty w stawie biodrowym i kolanowym, dzieci opierają ręce o uda i siłują się – nogi napierają na ręce, ręce na nogi), odpoczywa, jeszcze 5 powtórzeń. Dziecko stoi wyprostowane, pod jedną stopę wkłada woreczek ryżu/ gimnastyczny i naciska na niego stopą, następnie zmienia nogi.
3. „Żaglówka” – praca plastyczna z wykorzystaniem nakrętek.
Potrzebne będą: pokrywki od słoików/nakrętki, słomka/wykałaczka, plastelina, kreatywna pianka, nożyczki.
Małe łódeczki wykonane z nakrętek po butelkach. Wystarczy wyciąć trójkąt z pianki kreatywnej, przebić go i przełożyć przez niego wykałaczkę. W ten sposób powstaje nam żagiel, który przymocowujemy do nakrętki za pomocą plasteliny. Piankę kreatywną można zastąpić zwykłym kawałkiem folii wyciętej np. z jakiejś dobrej reklamówki.