- Zabawy ruchowe:
„Spacer z mamą” – dwie osoby, jedna z nich to mama, a druga to dziecko – trzymają się za ręce i maszerują. Osoba, która jest dzieckiem kuca. Następnie następuje zamiana ról.
„Piłka do koszyka” – zabawa z elementem rzutu i celowania. Dziecko maszeruje wkoło koszyka, w dłoniach ma worek (np. ryżu). Dziecko nakłada worek na głowę i maszeruje wkoło w pełnym wyproście. Na znak rodzica ustawia się twarzą do koszyka.
„Rzuć woreczkiem z daleka,
kosz na woreczek już czeka.”
Dziecko celuje do kosza. Następnie rodzic mówi: Po woreczek idzie ten, kto ma siostrę/brata/spódniczkę/ lubi kisiel/ mamę o imieniu Ewelina itp.
„Pilnujemy piłeczkę” – zabawa zespołowa z rodzicami, ćwiczenia oddechowe. Dziecko siedzi przy stoliku, ręce trzymają na kolanach, na stole leży piłeczka. Zadaniem dziecka jest poruszać ją za pomocą dmuchania tak, żeby nie spadła na podłogę. - Poznawanie znaczenia słowa święto. Odnajdywanie w kalendarzu Dnia Matki i Dnia Ojca.
Potrzebujemy:Kalendarze różnego typu, np.: ścienne, biurkowe, kieszonkowe.- Rodzic pyta dzieci, co według nich znaczy słowo święto.
- Dzieci swobodnie wypowiadają się na temat znaczenia tego słowa.
- Następnie Rodzic pokazuje dzieciom różnego rodzaju kalendarze, np.: ścienne, biurkowe, kieszonkowe itd.
- Dzieci przeglądają kalendarze, odnajdują daty oznaczone czerwonym kolorem.
- Rodzic odczytuje nazwy świąt. Zwraca uwagę na występujące w ciągu roku święta członków rodziny, które nie są oznaczone na czerwono.
- Wyszukuje dni urodzin swoich dzieci.
- Następnie pyta, jakie święto się zbliża. Wskazuje daty ustalone na święto mamy i święto taty.
- Pyta, w jaki sposób dzieci mogą podziękować rodzicom za ich miłość i opiekę.
- Informuje, że choć święto mamy i święto taty przypadają w różnych miesiącach, dzieci w przedszkolu zawsze organizują dla mamy i taty jedną uroczystość.
- „Kwiat z dłoni” – przeliczanie w zakresie 1-5, rozwijanie ekspresji poprzez nadawanie nowego znaczenia przedmiotom. Dziecko siada do stolika, przed nim znajdują się wycięte dłonie z papieru, kwiaty , klej, kredki, listki. Dziecko przelicza swoje palce u jednej dłoni i u drugiej, następnie przelicza palce papierowych dłoni. nakleja dłonie na karton, na każdym palcu nakleja kwiat. Rodzic pyta: Z ilu kwiatów masz bukiet? Dziecko ozdabia kwiaty listkami i kokardą.
- „Kto jest z nami w rodzinie” – zauważanie fizycznych podobieństw, klasyfikacja ze względu na wspólną cechę. Dziecko porusza się w rytm dowolnej muzyki, podczas pauzy kuca. Rodzic prosi, aby wstało dziecko jeśli ma, np. niebieskie oczy jak mama/ długie włosy jak mama/ brązowe włosy jak tata/ lubi kolor niebieski jak tata. Następnie na środku podłogi leżą trzy obręcze wykonane np. ze skakanki. W środku znajdują się figury geometryczne: koła, trójkąty, kwadraty różnej wielkości w podstawowych kolorach. Rodzic mówi, że obręcze to domki trzech rodzin: Kwadratowatych, Kołowatych i Trójkątowiczów (jeśli nazwy rodzin są dla dzieci niezrozumiałe mówimy o rodzinie kwadratów, trójkątów i kół). Dziecko segreguje figury, rodzic zwraca uwagę na podobieństwo kształtów. Następnie prosi dziecko, aby ułożyło w obręczach inne rodzinki, np. Niebieskich, Żółtych, Czerwonych. Pyta: Co to znaczy, że jesteśmy do siebie podobni? Do kogo najbardziej możemy być podobni?
- „Rodzina”- nauka wierszyka. Rozwijanie pamięci
Dom to przede wszystkim rodzina, a więc uczymy się krótkiego wierszyka o rodzinie wykorzystując palce dłoni:
Ten pierwszy to Dziadziuś, (kciuk)
tuż obok Babunia. (wskazujący)
Największy to Tatuś, (środkowy)
a przy nim mamusia. (serdeczny)
A to ja dziecina mała, (mały)i to jest rodzinka,moja ręka cała. - Usprawnianie percepcji wzrokowej – zadaniem dzieci jest ułożenie puzzli, które mają w domu.