Pomagam mamie i tacie
1. „Co to za przedmioty?” – zachęcanie dzieci do pomagania rodzicom w codziennych obowiązkach, rozwiązywanie zagadek literackich. Rodzic czyta zagadki – dziecko zgaduje.
To czupryna na długim patyku, zmywa brud z podłogi szybko i bez krzyku. (mop) |
Kawałek tkaniny skromnie na ciebie zerka, zetrze kurz szybciutko, bo to mała… (ścierka) |
Co to za maszyna z nosem długim jak u słonina? Zbierze paprochy, brud z dywanu pokona. (odkurzacz) |
Leży obok drzwi bez słowa, cichutko, gdy wytrzesz w nią buty będzie czyściutko. (wycieraczka) |
Te dwie siostry pracują zawsze w zgodzie. Jedna zmiecie piach, wyrzuci go druga. (zmiotka i szufelka) |
2. „Co robię?” – zabawa z elementem pantomimy. Dziecko naśladuje czynności porządkowe, rodzic określa wykonane czynności, np. zamiatasz, wycierasz kurz, itp. Następuje zmiana, teraz rodzic pokazuje, a dziecko odgaduje czynności.
Pytanie: Jak dziecko może pomóc w domu rodzicom w utrzymaniu czystości? – dziecko podaje swoje pomysły.
3. „Majowy deszczyk” – zabawa ruchowa z elementem podskoku. Rodzic rozkłada na dywanie kółeczka (np. wycięte z gazety) , dziecko przeskakuje po nich jak po kałużach.
4. „Jajo” 0 usprawnianie narządów mowy, ćwiczenia pionizujące język. Rodzic recytuje wiersz A. Frączak.
„Jajo”
Lala Jula jajo lula.
Lula jajo lala Jula.
Delikatnie jednym buja,
bo w tym jaju sobie lula
Smok Alojzy, kawał zbója.
Jak się zbudzi, zacznie hulać.
Dziecko kołysze piłkę (to jego jajo) na boki „Lu-li, lu-li, lu-li”, śpiewa piosenkę-kołysankę „la-la-la-la”, nasłuchuje czy smok Alojzy śpi. Dziecko podrzuca piłkę i łapie ją oburącz. Kładzie piłkę przed sobą, wałkuje ją dłońmi i nuci „Lu-li, lu-li, lu-li”, trzyma piłkę przed sobą (przesuwa i pociera obie dłonie po piłce) – śpiewa piosenkę-kołysankę „la-la-la-la”
5. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie, obserwacja pogody – rodzinny spacer.