Wakacje – Piękna nasza Polska cała.
W tym tygodniu utrwalimy znajomość nazwy kraju, jego stolicy oraz głównej rzeki. Przypomnimy sobie jakie poznawaliśmy Polskie krajobrazy (morze, góry, las), oglądamy przedstawiające je obrazki i opowiadamy o swoich wakacyjnych planach. Bawimy się w wycieczkę wzdłuż Wisły, poznając w ten sposób elementy charakterystyczne regionów Polski. Przypomnieliśmy sobie nazwę naszego kraju, jego stolicę i główną rzekę. Oglądając mapę, zaznaczymy na niej Kraków, Warszawę i Gdańsk, a dzieci dowiedziały się, co znajduje się w tych miastach.
1. „Płynie Wisła, płynie”– słuchanie fragmentu książki, rozwijanie wiedzy o Polsce.
Płynie Wisła, płynie
Czesław Janczarski
Na Baraniej Górze
Srebrne źródło błyska.
Dwie Wisełki pluszczą,
Powstała z nich Wisła. (N. wskazuje za pomocy światła, które to miejsce na mapie,
dzieci mocują zdjęcie Baraniej Góry. Wisła ma początek
w górach)
Płynie do Krakowa
Przez wioski i miasta.
W Krakowie na rynku
dziś lajkonik hasa. (dzieci wraz z N. oznaczają na mapie Kraków, oglądają
zdjęcie Lajkonika)
Trzeba minąć most w Puławach,
Cel podróży to Warszawa.
Śmiało naprzód żeglujemy,
Powita nas gród Syreny. (dzieci wraz z N. oznaczają na mapie Warszawę, oglądają
zdjęcie Syrenki)
Żaglóweczka sunie lekko,
Spójrz, już morze niedaleko.
Słona fala zmywa plażę
I muszelkę niesie w darze. (dzieci wraz z N. oznaczają na mapie Gdańsk i oglądają
zdjęcie statku w porcie)
2. „Wycieczka wzdłuż Wisły” – poznawanie charakterystycznych elementów dla regionów.
R. zaprasza dziecko na wycieczkę wzdłuż Wisły i pyta: Czym popłyniemy? – dziecko podają swoje pomysły, np. łódką. Siadamy na dywanie i naśladuje ruch wiosłami. R. może odtworzyć nagranie gdzie słychać szum potoku, beczenie owiec. R. mówi: Jesteśmy w górach, stąd Wisła wypływa, w górach na halach pasą się owce. Dziecko jest owieczką, chodzi na czworakach. Na znak dzwonka podchodzą do R.-bacy, beczą „beee, beee, beee”. R. zmienia miejsce i znowu daje sygnał dzwoneczkiem, owieczki zawsze idą za bacą. Następnie dziecko wsiada do łódki i płynie dalej.
Słychać szum przepływającej rzeki, fragment piosenki Krakowiaczek jeden. R. mówi: Jesteśmy w Krakowie. Jednym z symboli Krakowa jest smok wawelski. Kraków słynie także z lajkonika. Lajkonik to brodaty Tatarzyn na koniu. Przemierza ulice Krakowa i dotyka mieszkańców buławą, kogo dotknie
ten będzie miał szczęście. Dziecko staje i jest lajkonikiem. R. zakłada lajkonikowi brodę, koniem jest szczotka. Dziecko wraz z R. wyklaskują fragment piosenki Krakowiaczek jeden, najpierw wolno, potem coraz szybciej. Po zabawie dziecko znów wsiada do łódki, płynie dalej. Słychać szum przepływającej rzeki, samochody, gwar wielkomiejski. R. mówi: Dojechaliśmy do Warszawy, to nasza stolica, piękna i nowoczesna. W Warszawie jest syrenka warszawska i metro. Dziecko tworzy z rodzicem pociąg poruszają się szybko, wolno, w zależności od tempa muzyki. Później znów wsiadają do łódek, płyną dalej: słychać szum przepływającej rzeki, syreny statków. R. mówi: Dopłynęliśmy do Gdańska, tutaj Wisła kończy swój bieg i wpada do morza.
3. „Rzeczka” J. Tuwim – masażyk do wiersza
Płynie, wije się rzeczka. (Na plecach rysujemy linię falistą)
Tu się srebrzy, (delikatnie drapiemy) tam ginie. (wkładamy palce za kołnierz)
A tam znowu wypłynie. (Przenosimy dłoń pod pachę dziecka i szybko wyjmujemy)
4. „Polska” – piosenka